Enten du ønsker å komme deg fortere til kontoret om morgenen eller kjenne gleden av vind i håret mens du suser forbi de andre syklene opp bakken, er det fullt mulig å trimme en elsykkel ved å fjerne assistansen. Elsykler har en begrensing for å forebygge at den går for fort, som vanligvis er satt på at produsenten av elsykkelen.

Mange irriterer seg over denne begrensingen og stiller seg spørsmål til hvorfor man kan sykle raskere på en vanlig sykkel enn en elsykkel.  Det er mange ulike måter å fjerne denne assistansen på. Nedenfor vil vi diskutere to av disse måtene.

Les også: vår stor El-sykkel Test

Man kan enten fjerne denne sperren ved hjelp av en metode som sender ut feil signal til måleapparatene, eller ved å kutte kabelen til sensoren. Merk deg at den førstnevnte metoden bare fungerer på visse sykler. I det siste har teknologien blitt mer intelligent og det har blitt satt i nye metoder for å unngå dette. Ved å bruke den første metoden er hemmeligheten å finne ut hvordan måleapparatene reagerer til fart; sensoren og magneten.

Ved å flytte magneten fra hjulet til en annen del av sykkelen, for eksempel pedalen, vil måleapparatet fange opp en annen frekvens og begrensingen vil ikke bli utløst. Denne metoden er lettere å ta utnytte av dersom man har en relativt praktisk og mekanisk tankegang. 

Ved å velge sistnevnte metode – å kutte kabelen til sensoren, trenger man ikke å bekymre seg for fartsbegrensningen. Dette er en relativt enkel metode, men ikke så ofte brukt. Mange er bekymret over at enkelte forsikringer ikke lenger gjelder dersom man gjør dette. Denne metoden går ut på å alltid holde fartsmåleren på null.

Ledninger kan fort bli til et stort rot og mange problemer, men dersom du føler at du har god kunnskap til dette finnes det flere videoer på nettet hvor du kan se hvordan du skal utføre denne metoden. Den største utfordringen med denne metoden er å vite hvilken kabel man skal kutte, spesielt med tanke på at dette ikke er noe som kan tilbakestilles eller angres. 

De fleste elsykler vil ha en makshastighet før assistansen /begrensingen slår inn på 25 km/h.  Mange er komfortable med dette, mens for andre vil ikke 25 km/h være fort nok. Av den grunn blir det stadig mer populært å fjerne denne begrensningen. Hvor fort sykkelen går er avhengig av flere faktorer, blant annet batteriets kapasitet, hvor tung rammen på sykkelen er (for eksempel om den er laget av aluminium eller karbon), størrelsen av hjulene og vekten på personen som sykler.

Det kan være greit å merke seg at fartsgrenser på elsykler stadig endres og oppdateres. De fleste land i Europa har en fartsgrense på 25 km/h når det kommer til elsykler, men dersom denne fjernes kan syklene gå så fort som 70-80 km/h. Det kan være greit å ta seg tid til å bli kjent med sykkelen sin, rammematerialer osv før man velger å ta ut på et eventyr i såpass høy hastighet.

KUN HÅNDPLUKKET RABATTER OG KUPONGER BARE NÅR VI FINNER NOE VERDT

Vi verdsetter personvernet ditt. Du kan når som helst melde deg av nyhetsbrevet

🏆 FJERNE SPERREN

Man kan enten fjerne denne sperren ved hjelp av en metode som sender ut feil signal til måleapparatene, eller ved å..

🔍 FLYTTE MAGNETEN

Ved å flytte magneten fra hjulet til en annen del av sykkelen, for eksempel pedalen, vil måleapparatet fange opp en annen frekvens og..

🤔 LEDNINGER

Den største utfordringen med denne metoden er å vite hvilken kabel man skal kutte, spesielt med..